28. svibnja 2022. godine, na snagu je stupio novi Zakon o zaštiti potrošača. Istoimeni Zakon iz 2014. godine zamijenjen je novim, a razlog tome je prenošenje Direktive (EU) 2019/2161 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. studenog 2019. godine. Glavni cilj je uređenje zaštite potrošača.
Najvažnija promjena tiče se načina iskazivanje cijena proizvoda tijekom trajanja posebnog oblika prodaje (npr. akcijska prodaja). Nova pravila tiču se trgovaca, ali i potrošača koji se trebaju snaći s novim iskazivanjem cijena. Svjesni smo nepoštenih poslovnih praksi trgovaca koje su ovim Zakonom dodatno regulirane u području isticanja cijena tijekom sezonskih sniženja i zavaravajućeg oglašavanja.
Zato ćemo u nekoliko poglavlja i kroz primjere objasniti što se točno mijenja, na koji način, te kako će to utjecati na trgovce i potrošače, ali i kako će se cijene isticati uvođenjem eura.
Isticanje maloprodajne cijene
Osnovno pravilo isticanja cijena ističe kako trgovci moraju istaknuti maloprodajne cijene i cijene za jedinicu mjere proizvoda što se nije mijenjalo novim Zakonom. Konačna cijena za pojedini proizvod ili uslugu izražena u kunama uključujući poreze i druga javna davanja se smatra maloprodajnom cijenom (MPC). Nasuprot toga imamo konačnu cijenu u kunama za jedan kilogram, jednu litru, jedan metar, jedan četvorni metar ili jedan kubni metar proizvoda ili neku drugu jedinicu količine koje se općenito koriste pri prodaji proizvoda na određenim područjima Hrvatske (primjerice komad, tucet, mjerica, doza itd.), a naziva se cijena za jedinicu mjere (CJM).
Isticanje cijena za posebne oblike prodaje
Novi Zakon o zaštiti potrošača trgovcima nalaže da tijekom posebnih oblika prodaje, kao što su prodaje po cijenama nižim od redovnih (akcijska prodaja, rasprodaja, sezonska sniženja, prodaja proizvoda s greškom i prodaja proizvoda kojima istječe rok upotrebe), obavezno moraju istaknuti sljedeće cijene:
- sniženu cijenu i
- najnižu cijenu tog istog proizvoda zabilježenu u posljednjih 30 dana prije posebnog oblika prodaje.
Iz ovoga se može zaključiti kako u slučaju posebnog oblika prodaje više nije moguće izraziti redovnu cijenu proizvoda već novu sniženu cijenu i najnižu cijenu istog proizvoda u posljednjih 30 dana.
Primjer:
[fusion_table fusion_table_type=”2″ fusion_table_rows=”” fusion_table_columns=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]
ZA VRIJEME POSEBNIH OBLIKA PRODAJE
(cijene niže od redovnih): |
|||
---|---|---|---|
NE MORA BITI ISKAZANO | MORA BITI ISKAZANO | MORA BITI ISKAZANO | |
Redovna cijena | Akcijska cijena | Najniža cijena u posljednjih 30 dana prije akcijske prodaje | |
PRIMJER:
Suncokretovo ulje 1L |
18,99kn | 16,99 kn | 17,99 kn |
[/fusion_table]
Ova obaveza tiče se prodaje u fizičkim trgovinama, ali i u slučaju internetske prodaje. U konačnici, ovakav pristup onemogućit će se trgovcima da nekoliko dana prije sniženja podignu cijene kako bi sniženje prikazali većim od onoga što je.
Ukoliko se akcija odnosi, primjerice, samo na određenu karticu tijekom plaćanja tada trgovac ne mora prikazati najnižu cijenu u posljednjih 30 dana. U tom slučaju, najispravnije je u postotku istaknuti popust na korištenje određene kartice bez prikazivanja iznosa cijene.
Također, u slučaju prodaje digitalnog sadržaja, vezanih ponuda i programa vrijednosti ne vrijedi obaveza isticanja najniže cijene.
Kako će se cijene isticati uvođenjem eura?
Republika Hrvatska uskoro bi trebala započeti s procesom prilagodbe uvođenja eura kao službene valute. Dvojno iskazivanje cijena roba i usluga u kunama i eurima previđeno je za 5. rujna 2022. godine do zaključno 31. prosinca 2023. godine. Nakon tog datuma cijene će se iskazivati samo eurima.
Uvođenjem eura trgovce i kupce zateći će čak četiri cijene. Naime, u fizičkim i internetskim trgovinama u slučaju posebnih akcija ili sniženja potrebno će biti istaknuti čak četiri cijene i to:
- akcijska cijena izražena u kunama,
- akcijska cijena izražena u eurima,
- najniža cijena u posljednjih 30 dana u kunama i
- najniža cijena u posljednjih 30 dana u eurima.
Prvotnu zbunjenost trgovaca i potrošača olakšat će točno propisan vizual dvojnog iskazivanja cijena. Primarna cijena bit će ona u eurima i isticat će se na lijevoj strani ili iznad, a cijena u kunama prikazivat će se s desne strane ili ispod. Iza cijene za eure svakako će stajati znak za euro.
Zabrana oglašavanja i prodaje proizvoda pod istim nazivom, a različite kvalitete
Novi Zakon dodatno naglašava kako je na tržište zabranjeno stavljati robu i oglašavati kako je identična robi na tržištima drugih država iako se razlikuje po obilježjima i sastavu. Važno je napomenuti kako je na hrvatskom tržištu čak trećina proizvoda lošije kvalitete od njemačkih inačica istih proizvoda.
Proces prigovora
Dosadašnja postupanja s prigovorima kupaca pokazala su se dugotrajna i komplicirana. Novi Zakon obvezuje trgovca da na prigovor potrošača odgovori konkretnom informacijom prihvaća li prigovor ili ne. Do sada su odgovori trgovaca nerijetko bili nejasni i proces se često bespotrebno odužio. Novost je da od dana zaprimanja prigovora trgovac mora odgovoriti u roku 15 dana s odgovorom na pitanje prihvaća li prigovor ili ne.
Prednosti novog Zakona o zaštiti potrošača
Novi Zakon učinkovito će spriječiti nepoštene poslovne prakse trgovaca. Osim toga, odgovorit će na nove izazove i krizna vremena pandemije koronavirusa koja je sa sobom donijela veću potražnju za internetskom kupovinom i povećanje cijena.
Ove zakonske mjere pripadaju zaštiti prava potrošača i donesene su kako bi prikazivanje cijena bilo što transparentnije.